Oppbygning, progresjon
Siden vi konsentrerer oss om Zeppelin 2B, må vi ta utgangspunkt i det forfatteren skriver om bokstavinnlæring i innledningen. Hun skriver at elevene fikk en systematisk leseopplæring etter en nøye planlagt progresjon i Zeppelin 2A. Bokstavene ble introdusert én etter én, og elevene møtte i første del av bøkene tekster som bestod av bare kjente bokstaver. Bokstavene ble ikke introdusert i alfabetisk rekkefølge, men i en rekkefølge som gjør at man kan skrive korte, lydrette ord med bare 2-3 bokstaver. Små og store bokstaver ble presentert sammen, og ble brukt på riktig måte i teksten, f. eks. stor bokstav i begynnelsen av setningen og i egennavn, ellers små bokstaver.
Zeppelin 2B tar sikte på å videreutvikle elevenes lese- og skriveferdigheter. Nå står bokstavene i alfabetisk rekkefølge øverst på siden. Vokaler er røde, konsonanter er blå, og bokstaven man skal konsentrere seg om er tydelig markert med en blå ring rundt. Store og små bokstaver står side om side. Nederst på siden finner vi en farget linje med "vriene ord", som vi tenker er godt egnet som øveord eller diktat. Her er det mange sammensatte ord, noen ganger skrevet med bindestrek for å vise hvilke ord de er sammensatt av. Vi finner også flere ikke lydrette ord, diftonger og andre sentrale rettskrivingstemaer i denne boka. Det er differensierte spørsmål nederst på sidene, merket med farge. Her er det spørsmål til ulike lesenivåer. Alt i alt ser vi en klar progresjon fra Zeppelin 2A som beskrevet i innledningen.
En innvending vi fikk fra en lærer som bruker den gamle utgaven av Zeppelin, og som kun har fått prøveeksemplar av denne nye utgaven, er at tekstene virker mye vanskeligere enn i tidligere utgaver. Hun var nok litt usikker på om alle elevene ville henge med her. Vårt inntrykk er at det introduseres flere lesestrategier i selve boka, for eksempel BO og samtale/kontrollspørsmål, i stedet for at dette er i egne bøker eller i lærerveiledningen. Dette kan bidra til at elevene får et mer bevisst forhold til slike strategier og egen læring. Vi har skrevet litt mer om BO-overblikk i avsnittet om illustrasjoner og bildebruk.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar