Tekstene
Tekstene i Zeppelin 2B er varierte. Her finner vi både skjønnlitterære tekster og fagtekster, tekster knyttet til emnet lese- og skriveutvikling og tekster til emnet ordkunnskap og rettskrivning. Vi har fortellende tekster, dikt, regler, faktatekster, bokomtaler, tegneserier, oppskrifter, teater, quiz, tungegymnastikk, vitser, eventyr, fabler, tabeller, lister og sanger foruten egne sider om "lureord" og "rare bokstaver" som X og Z.
Tekstene er alle meningsfylte på sitt vis, ut fra hvilket tema forfatteren ønsker å fremheve. Vi kan bruke oppskriften på smoothie (smudi) i boka (s 24) som eksempel. Her lærer elevene et praktisk bruksområde for lesing, i dette tilfellet å finne ut hva man trenger og hvordan man lager en smoothie. De lærer også å kjenne igjen oppsettet til en oppskrift. Først kommer ingrediensene med målangivelser, og deretter kommer instruksjonene. Et annet eksempel er teatermanuset på side 34, som omhandler mobbing. Her skal elevene både lese, dramatisere og diskutere teksten. De skal også lage regler for hva en skal gjøre når noen blir ertet eller mobbet.
Miljøene og personene i tekstene er like varierte som tekstene selv. Her finner vi ingen rød tråd, hver enkelt tekst er løsrevet fra helheten. Alle tekstene er avsluttende, det er ingen føljetonger. Det er det visuelle uttrykket som binder boka sammen. I tidligere utgaver av Zeppelin har vi sett at det har vært noen personer som har gått igjen i flere tekster. Det finner vi altså ikke her. Den store variasjonen i tekstene gjør at det er helt naturlig å bruke barn og voksne fra ulike kulturer i illustrasjonene. Vi legger likevel merke til at de utenlandskklingende navnene er i mindretall. Det brukes mange internasjonale navn som Marcus, Caroline, Noa osv. Dette kan være et bevisst grep for å unngå navn som er vanskelige å lese eller uttale.
Tekstene er en salig blanding av realisme og fantasi, fortid og nåtid. Noen tekster er historiske fortellinger om for eksempel Kristoffer Colombus og Leiv Eriksson. Andre er rene faktatekster om ulv og gjøk, atter andre handler om følelser og monstre.
Her har forfatteren ønsket å vise mangfold i tekst, både for å treffe alle elevene med en type tekst de kan kjenne seg igjen i eller sette pris på, og for å vise at å lese er noe man gjør av ulike grunner. Man kan lese for å lære, lese for å finne informasjon, og lese kun for fornøyelsens skyld. Dette er egentlig mer avanserte lesestrategier, men her har vi en liten introduksjon til ulike tekster.
Det er brukt både kjente tekster fra kjente forfattere, f. eks André Bjerke, Alf Prøysen og Christine Nöstlinger, og egenproduserte tekster. En del av de kjente tekstene er bearbeidet av forfatteren. Vi finner ingen referanser til faktatekstene, og antar at forfatteren har skrevet også disse tekstene selv.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar